Over waarom ik het al zo lang volhoud

In november organiseerden we een kennissessie. We wilden vakgenoten er toe zetten het heft in eigen hand te nemen. Zich niet te laten leiden door hun omgeving, maar zelf aan de slag te gaan met hun ontwikkeling. We hadden een top gastspreker weten te strikken, Ellen Faber. Toen ik thuis kwam zat ik vol energie. Naast dat de avond inhoudelijk en facilitair een enorm succes was, was ik geïnspireerd door het verhaal van onze gast. Zij vertelde over het nut en de noodzaak van het hebben van een persoonlijke missie. Haar verhaal is gebaseerd op (of andersom) het boek ‘Je bent wie je wordt‘, uitgegeven door &samhoud, het bureau waar Ellen Faber ook aan verbonden is. We hadden weten te regelen dat we al onze gasten met dit boek naar huis hebben kunnen sturen.
Inmiddels ben ik begonnen aan dit boek en ben ik halverwege. Sowieso is het boek een aanrader, zo ver ben ik al wel. Ook viel er ineens een kwartje dat ik niet aan zag komen. Deels wel een open deur, maar ook die moet je af en toe door.

Ik vind persoonlijke ontwikkeling leuk. Noem het een hobby. Tenzij je voor het eerst een blog van mij leest en ik je mijn boek nog nooit heb opgedrongen, is dat geen nieuws. Een van mijn favoriete studieobjecten ben ik zelf. Afgelopen zomer heb ik een traject gevolgd gericht op mijn loopbaanpad. Interessant om twee redenen, want naast dat ik actief met mijn eigen ontwikkeling bezig was, heb ik ook weer wat meegepikt dat ik in de begeleiding van anderen mee kan nemen. Onderweg kwam bekende theorie voorbij, en leerde ik een hoop bij. Het traject eindigde met het opstellen van een missie. Een missie die qua opzet wel lijkt op hoe het in het boek van &samhoud beschreven is. Mijn missie werd ‘Voortdurend duurzaam in ontwikkeling’. Ontwikkeling van mensen en organisaties. Duurzaam niet in de ecologische zin, maar in de zin dat ik wil voortbouwen op hetzelfde. En dat dan dus voortdurend. Samengevat.
Het is belangrijk dat je je missie deelt met je omgeving. Dus sinds een paar maanden is mijn titel op LinkedIn ‘Voortdurend aan het ontwikkelen bij Ordina’. Door je missie te delen heb je een stok achter de deur om hem ook waar te maken. Bovendien laat je aan je omgeving zien waar je voor staat, wie je bent en wat ze aan je hebben.
In het boek wordt uitgelegd dat een persoonlijke missie net zo kan werken als een mission statement van een bedrijf. Nu is de pay-off van mijn werkgever sinds een paar maanden ‘Samen duurzaam innoveren’. Het was me nog niet opgevallen, maar ineens viel het me op hoeveel overeenkomsten er zijn.
Ik hoef het niet uit te leggen, denk ik. En ja, dat had ik best eerder kunnen zien.

Sollicitanten of nieuwe collega’s vragen geregeld aan mij wat ik nou zo leuk vind aan mijn werkgever en hoe ik het er al bijna tien jaar uit hou. Ik vertel dan dat de cultuur en de strategie zo goed bij me passen. Die overeenkomst in de missies onderstreept dat dus.

Bij het uitzoeken van een nieuwe werkgever is het dus belangrijk om de missie en de cultuur van dat bedrijf goed te doorgronden om te bepalen hoe goed je bij dit bedrijf past. Daarbij is het goed om in gesprekken te toetsen in hoeverre die missie dan ook echt een beetje klopt en naar voren komt in de praktijk. Daarmee kijk je verder dan die ene functie, die ene manager en kijk je juist of je je langere termijn doelen bij die organisatie kunt waarmaken.
Want die functie ga jij invullen op jouw manier en de wereld verandert continu. En je wil niet volgend jaar weer op zoek zijn naar een andere werkgever.

Nou is het een algemeen geaccepteerd principe om de website van een bedrijf door te nemen voordat je er gaat solliciteren, maar dat dit zo veel impact kan hebben had ik nog niet door.

Goh. Algemene wijsheden, zo gek nog niet.

Groeten,

Frank

NB: De genoemde kennissessie werd nabeschouwd door een collega onder de titel ‘Weten waarom je op aarde bent‘. Ook publiceerden wij een foto impressie. Inhoudelijk postten wij een verslag van het debat en een gastblog.

Deze post (of een bewerking daarvan) is onderdeel van mijn boek ‘En nu jij!’. Klik hier voor meer info.

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.