Vorige week kon je lezen over het gras van de buren. Over hoe je niet meteen als een wilde op allerlei vacatures moet duiken bij andere bedrijven. Aan deze kant van de schutting kan het gras ook groen zijn. Je kunt gaan ‘jobcraften’: sleutelen aan je baan. Wat is dat en hoe werkt het? Ik leg het je uit.

Jobcrafting

In je achtertuin kun je aan de slag gaan om je huidige baan net dat tikkeltje interessanter te maken. Om net dat vierde klaverblaadje te scoren. Er ligt veel meer voor het oprapen dan je denkt, maar dan moeten de handjes wel uit de mouwen. ‘Jobcrafting’, of ‘baanboetseren’ houdt in dat je werkt aan het kneden van je baan, zodat deze (beter) aansluit bij je ontwikkeling, je wensen, je vaardigheden, zodat je dus blijer bent met je baan en je niet van baan hoeft te veranderen. Je baan groeit met je mee. Scheelt een hoop gedoe en je maakt toch meters.

Pak je wolk en je klavertje er eens bij en vink af wat je wel zou willen, maar wat je nu niet hebt. Je kunt dit ook als tussenstap gebruiken. Voordat je de stap over de schutting zet, kun je ‘kruisjes’ verzamelen door in projecten mee te doen of taken van een collega (misschien tijdens een vakantie?) over te nemen. Dit kan weer op je CV, werkt mee aan je merk, en dan wordt je volgende stap gemakkelijker.

Verdiep je eens in de strategie en missie van je organisatie. Welke haakjes zijn er te slaan naar jouw betekenis? Ga in een volgend gesprek met je baas in op de vrijheden die je hebt. Hoe kun je je werk meer op jouw manier uitvoeren? En haal je eigenlijk wel het maximale uit jezelf binnen je rol? Met welke opleiding of training kun je net die skills bijspijkeren om nog beter te presteren?

Dit zijn de onderdelen van het klavertje vier die maken dat je je werk leuk vindt. Als er niets meer te halen valt, moet je weg. Maar dat moet wel de laatste optie zijn.

Besef je daarbij dat intern groeien lastiger is dan extern stappen te zetten, maar zeker ook voordelen heeft.

Om een stap te maken lijkt het gras van de buren wel makkelijker bereikbaar dan een blakend gezond gazonnetje in de eigen achtertuin.

Overstappen naar een ander bedrijf is simpel: je ziet een vacature, schrijft een briefje met je CV erbij, wordt uitgenodigd, roept wat over je ambitie en je sterke en zwakke punten, krijgt een aanbieding, zet een handtekening en je mag starten. Dat kan je gewoon doen. Niemand houdt je tegen.

Voor het maken van een interne stap is het stappenplan niet zo vastomlijnd. Je moet jezelf in de picture spelen bij de juiste mensen, een heldere ambitie hebben, er moet natuurlijk een passende vacature beschikbaar zijn en anders moet je die ook nog eens voor jezelf creëren. Tot slot moet je in sommige gevallen ook nog je ‘oude’ imago van je afschudden. Collega’s (ook je ‘nieuwe baas’) kennen je in je huidige rol. Het is maar de vraag in hoeverre zij jou geschikt achten om een zwaardere rol op te pakken. Als je nieuw binnen een bedrijf op een positie start zal er in eerste instantie van uitgegaan worden dat je capabel bent. Je bent immers door de selectieronde als beste uit de bus gekomen, de eerste indruk heb je dan al mee.

Als het je dan gelukt is in aanmerking te komen voor een nieuwe interne positie moet je het nog voor elkaar zien te krijgen daar ook de bijbehorende salarisontwikkeling aan te koppelen. Ook dat gaat bij een externe overstap veel vloeiender. Dat gesprek vindt sowieso plaats. Intern is dat nog maar de vraag.
Intern overstappen is dus veel ingewikkelder. Aan de andere kant kan je bij een interne overstap wel bogen op je kennis, ervaring en netwerk binnen de organisatie. Daardoor zal je veel sneller ingewerkt zijn en dus sneller profiteren van je overstap.

Goed, het is misschien niet makkelijk, maar groeien betekent nu eenmaal pijn lijden. Volgende week geef ik je nog drie tips om te bepalen of je wel aan de goeie kant van de schutting staat. Of het gras van de buren toch niet het gras zou moeten zijn waar jij van wilt knagen. Het gaat om de vraag: ben je een konijn of een koe?

Tot volgende week.

Groeten,

Frank

Deze post is onderdeel van hoofdstuk 3 van ‘En nu jij!’. Het boek is te bestellen in mijn shop. Nog mooier is het natuurlijk om in actie te komen en je in te schrijven voor een webinar of training, of mijn online ontwikkelprogramma ‘En nu Online!