Creativiteit gaat over het bedenken van nieuwe dingen. Liefst dingen die niemand ooit eerder bedacht. Zelfs dingen die niet mogelijk werden geacht in ‘de box’ van de denkpatronen van mensen. Dat geeft een concurrentie-voordeel. In ‘En nu echt!’ heb ik al een flink hoofdstuk gewijd aan creativiteit en outside the box denken. Dat ga ik hier niet herhalen. Wel benadruk ik hier dat creativiteit pas werkt als het opgezocht wordt. Als er tijd genomen wordt om de gedachten eens de vrije loop te laten. Ik schreef al een blog over het belang van creativiteit in organisaties.
Onder druk zijn mensen niet creatief. Een team dat helemaal tot de nok volgestopt wordt met werk, komt niet met de beste oplossing aan het einde van de sprint. In het Agile Manifesto, en ook binnen Scrum wordt die oplossing ‘working software’ genoemd, maar het is helemaal niet zo dat Agile alleen maar werkt binnen de IT. Integendeel. Dat is waar het bedacht is, omdat innovatie nu eenmaal vaak begint binnen de IT.

Wij, mensen, zijn geconditioneerd om werk op een bepaalde manier te doen. We zitten vol normen en waarden en onze kennis en ervaring beperkt ons denkkader. We weten alleen maar wat we weten en denken dat dat de waarheid is. Uit onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper George Land blijkt dat onze creativiteit sterk afneemt naarmate we ouder worden. In een onderzoek naar creativiteit en innovatie kreeg 98% van de vijfjarigen het label ‘genius’ opgeplakt. Vijfjarigen hebben een open blik en hebben weinig kennis en ervaring die hen vertelt dat dingen niet kunnen. Tegen de tijd dat ze 10 zijn krijgt nog maar 12% het label opgespeld. Bij de leeftijd van 15 is dat 5% en bij volwassenen haalde slechts 2% deze score. We hebben deze 2% dus hard nodig en vooral elkaars perspectief op de werkelijkheid.

Als mensen elkaar opzoeken, los zijn van hectiek en zich openstellen voor de ‘waarheid’ van de ander, kunnen er nieuwe dingen ontstaan. Vanuit een focus op de waarde voor de klant in plaats van op het vooraf bedachte eindproduct. En dus niet vanuit een functie of structuur. Juist door het (deels) ontbreken daarvan wordt ieder teamlid in staat gesteld haar of zijn zegje te doen. Juist die collega met een andere achtergrond heeft een frisse (outside the box) blik. Die wil je horen. Daarom zit diegene er bij. Juist dat zorgt voor nieuwe inzichten, door de verschillende ‘waarheden’ te stapelen en zo een gezamenlijke, veel grotere box te bouwen.

Dat is niet makkelijk, want dat zijn we niet gewend. Zowel die collega niet, want die ‘is er niet van’, als de rest van het team die de autoriteit van de collega zal betwisten, zeker als die niet de vaktermen hanteert die gebruikelijk zijn. Maar, zoals ik eerder al schreef: het zit wel in onze natuur om samen te werken op basis van toegevoegde waarde. Vroeger liep de spoorzoeker voorop en werd die afgewisseld door de jager als de prooi in zicht was. Ondertussen werd de rangorde continu ter discussie gesteld, toen meestal door een gevecht aan te gaan. Inmiddels zijn we ‘beschaafd’ genoeg dat we dat niet meer te hoeven doen.

De principes en frameworks binnen Agile bieden de mogelijkheden om creatief te zijn. Maar de methode is niet leidend: creativiteit is noodzaak, dus Agile is het antwoord op de vraag hoe we zo snel mogelijk de meest oorspronkelijke ideeën kunnen genereren en om kunnen zetten in werkende oplossingen. En daar passen mooie frameworks bij die je handvatten kunnen geven om dit vorm te geven.

Groeten,

Frank

Deze post is onderdeel van mijn derde boek ‘En nu Agile!’ Op ennuagile.nl lees je daar meer over. Of je bestelt het boek direct in de shop.