Elke week publiceer ik een nieuwe paragraaf uit ‘En nu jij!’, mijn eerste boek dat ging over persoonlijk leiderschap. Vorige week het eerste deel van hoofdstuk 6: ‘Leven is het meervoud van lef’. Over de keuze die je hebt om de juiste richting, of geen richting te kiezen. Kies je de juiste richting, heb je LEF nodig: Lust, Energie en Focus. Dat licht ik deze week toe.

Lust

Deze reis moet voor jou een functie hebben. Je moet er zin in hebben. Het moet een probleem oplossen dat jij ook ervaart als probleem. Volgens de Omdenken-filosofie is een probleem slechts een combinatie van feiten die jij ongunstig vindt. Bedenk voor jezelf eens welk probleem jij eigenlijk wil oplossen. Waarom ben je begonnen met het lezen van dit boek? En heb je ook echt het idee dat je dat probleem op gaat lossen? Of had ik je dit boek in je handen gedrukt en ben je het uit pure verveling aan het lezen (maar liefst tot aan Stap 6!). Je moet wel echt een intrinsieke behoefte hebben om iets te gaan veranderen. Anders gaat het niet lukken en moet je terug naar Stap 5. Als je er niet in gelooft ga je niet succesvol zijn. Als je geen zin hebt, excuses verzint, geen ‘passie’ voelt zo je wil, gaat het niks worden. Ga terug naar Stap 0.

Wat mensen het meest betreuren is dat ze niet moedig genoeg hebben geleefd.

Ted Hughes

Vervelend genoeg is je brein ingesteld op het verbruiken van zo min mogelijk energie en zal je van nature altijd voor de makkelijke weg gaan. Bovendien willen je hersenen altijd gevaar afwenden en dus geen risico nemen. Risico’s als ‘er niet bij horen’, ‘de confrontatie aan gaan’ en ‘afgewezen worden’ zal je dus niet gauw nemen. Je hebt moed nodig om je drempels over te gaan en stappen te gaan zetten.

Energie

In 1687 publiceerde Isaac Newton de ‘Philosophiae Naturalis Principia Mathematica’ (Latijn voor ‘Wiskundige beginselen van de natuurfilosofie’) waarin hij drie natuurwetten beschrijft. Ten eerste beweegt niets uit zichzelf. Iets waar geen kracht op wordt uitgeoefend, staat stil. Dit is de traagheidswet. De tweede wet beschrijft dat de traagheid of ‘inertie’ wordt overwonnen door een impuls. Iets gaat niet zomaar uit zichzelf bewegen, daar is een actie voor nodig. De verandering van de snelheid is recht evenredig met de resulterende kracht. Om vanuit stilstand in beweging te komen is er kracht nodig. Kracht die jij zal moeten leveren. Energie om aan de slag te gaan. De derde wet zegt dat een actie tot een reactie leidt. Begin met bewegen en uitstelgedrag verdwijnt naar de achtergrond. Zet je in en je bereikt doelen.

Je kunt jezelf een impuls geven door te bekijken wat je allemaal al gedaan hebt. Sla al je notities er nog eens op na. Kijk naar je wolk. Werk je CV nog eens bij. Het idee dat je allang in beweging was, heft de stilstand op en werkt daarmee lustopwekkend. Dit geeft energie.

Als je geen energie voelt, te moe bent, te weinig ‘Oplaadpunten’ hebt gehad, ga je niet van start. Ga naar Stap 5.

Energie kun je ook maken. Door de juiste voeding bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je je energie focust op het juiste.

Focus

De meeste organisaties worden niet succesvol omdat ze onvoldoende oog hebben voor het gat tussen de korte en de lange termijn.[i] Ze houden goeie strategiesessies op mooie locaties, iedereen kijkt elkaar overtuigend knikkend aan en slaat elkaar op de schouders dat ‘we het nu echt helemaal anders gaan doen’. De volgende dag op kantoor pakt iedereen de draad weer op en verandert er helemaal niets. De verandering zit in de focus op de middellange termijn.

Stappen zetten in je ontwikkeling is niet niks. En het gaat niet vanzelf. Je zal er echt even tijd voor moeten nemen. Je doet het voor jezelf en je weet hoe belangrijk het voor je is. Het is makkelijk je af te laten leiden door alle dagelijkse dingen. Je kunt de juiste omstandigheden creëren door afleidingen uit te schakelen. Alle stimuli zoals mail, Facebook, WhatsApp, maar ook langslopende collega’s of familieleden, zelfs de hond leidt je af van waar je mee bezig was en geeft je een dopaminekick. Te veel dopamine zorgt ervoor dat je je onrustig voelt en niet kunt focussen.

Wanneer je focus hebt, kijk je alleen naar dat waar je je ogen op richt. Stel je een spiegelreflexcamera voor, of je iPhone-camera, waarmee je op één punt scherp stelt. De omgeving wordt direct waziger. Je ziet dat wat je moet zien en bent minder afgeleid door wat helemaal niet relevant is. Met focus op je doelen, je merk en je missie ga je meer kansen zien. Je loopt ‘ineens’ tegen een vacature aan. Je ziet ‘ineens’ mogelijkheden om binnen je afdeling een extra taak op te pakken. En zo wordt het ‘ineens’ makkelijker keuzes te maken en voortgang te boeken.

De grote bedreiging voor focus is afleiding. In een artikel[ii] van het World Economic Forum introduceert Paolo Gallo, Chief Human Resources Officer, een simpele formule voor hoe je prestatie het resultaat is van het verschil tussen je potentieel en de verstoring, vermenigvuldigd met je toewijding:

P = (P-V) x T

Hierbij is ‘verstoring’ alles wat je afleidt van je doelen.

Een mooie formule die heel helder maakt dat alle afleiding direct afbreuk doet aan je potentieel. Tijd kun je niet beïnvloeden. Elk moment dat je besteedt aan ‘zinloze’ activiteiten die je meestal aangeboden worden door je smartphone, krijg je nooit meer terug. Tijd verspillen is daarmee erger dan geld verspillen, aldus Gallo. Immers, tijd krijg je nooit meer terug terwijl je geld misschien nog kunt terugverdienen. Tijd is onbetaalbaar.

Maar zelfs zonder enige verstoring door welke afleiding dan ook is het resultaat van de formule altijd nihil zonder toewijding. Ook hier geldt het aloude adagium: succes is 10 procent inspiratie en 90 procent transpiratie.

Met lust, energie en focus kan je regie nemen in plaats van alleen maar te reageren op dat wat gebeurt in je omgeving.

In de volgende blogs uit hoofdstuk 6 van mijn boek ‘En nu jij!’ ga ik hier op door. Wil je deze en andere blogs direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor mijn update. Kan je niet wachten? Het boek is te bestellen in mijn shop. Nog mooier is het natuurlijk om in actie te komen en je in te schrijven voor een webinar of training, of mijn online ontwikkelprogramma ‘En nu Online!

Groeten,

Frank


[i] Mehrdad Baghai, Stephen Coley en David White van McKinsey introduceerden in 2000 het concept van drie horizonnen in het boek ‘The Alchemy of Growth’, ISBN 9780738203096. Horizon 3 is de strategische lange termijn. Horizon 1 de korte termijn. Horizon 2 wordt altijd vergeten en dus komt men geen steek vooruit.

[ii] ‘How to de-clutter your career’, Paolo Gallo, World Economic Forum, weforum.org, 27 april 2016