Over waarom verstorende innovaties verstoord worden

Ontwikkelingen gaan snel ja. Dat weten we nou wel. Ontwikkelingen gaan zo snel dat we ze helemaal niet meer zo waarderen. Ik zit hier op de bank een film te kijken, een blog te schrijven, google alles wat ik niet weet, kijk tussendoor even op NetTV hoe lang de film nog duurt en wat hierna komt, krijg een melding binnen van Burgernet op mijn iPhone dat er iemand gezocht wordt hier in de buurt, zie op mijn tablet dat er iemand reageert op mijn bericht op Facebook… Niets geks…
De stoommachine zette de wereld op zijn kop. Alles werd anders. De industriële revolutie. In een verder verleden hadden we al wat andere revoluties die een heel tijdperk kenmerkten: het gebruik van steen en ijzer, de kolonisatie, de wereldhandel in kruiden en specerijen.
Toen de CD-speler uit kwam, was dat groot nieuws. Muziek op een schijfje! Met een laser! Digitaal! Huh!?

De laatste tijd hoor ik telkens de term ‘disruptive innovation‘. Ik moest het even opzoeken, maar het gaat er dus om dat een nieuwe ontwikkeling een markt verandert doordat het nieuwe product een oud product vervangt. OK, helder. De CD-speler voor het cassettedeck dus. Maar waarom is dat nu ineens zo hip? Toen ik vandaag dit interview beluisterde, begreep ik het.

De ontwikkeling van de CD-speler heeft Philips en Sony individueel vele jaren gekost, totdat ze besloten de handen ineen te slaan. Het zette de markt op zijn kop, wat veel betekende voor het ook door Philips ontwikkelde cassettedeck. Wat een mijlpalen!
Maar zoals James McQuivey van Forrester in het interview aangeeft, er is een ‘disruption’ in de ‘disruption’. De verstoring verstoord. Organisaties moeten leren verstoringen steeds sneller te veroorzaken, of tenminste zo goed mogelijk reageren op verstoringen door anderen. En wie het best de verstoring doorkomt is de winnaar. En de volgende verstoring staat al te wachten.
En de winnaar is niet altijd degene die de vorige keer ook al won. Juist de snelheid biedt ruimte voor nieuwe spelers. Consumenten hebben kennis, inzicht en macht.
Ondanks dat het misschien niet opvalt dat allerlei nieuwe technologieën elkaar in steeds hoger tempo opvolgen, betekent dit wel heel veel voor de aanbieders ervan. De concurrentie wordt steeds heviger en het bereiken en binden, of ´engagen´ van een doelgroep wordt daarmee ook steeds belangrijker.

Die hogere kloksnelheid en het verhoogde aanpassingsvermogen van organisaties betekenen iets voor de mensen die die organisaties vormen. Die moeten daar dus in mee.
Zie dus mijn vorige blog, waarin ik stel dat je helemaal geen vastomlijnd vak moet hebben, maar vooral moet weten wat je leuk vindt en daar dan in de veranderende wereld een mooie rol bij moet zoeken. En niet andersom. En met een groep mensen die in zijn of haar kracht zit, is de organisatie ook veel krachtiger. Immers, een organisatie is niet meer dan een bij elkaar georganiseerde groep individuen.

Bovendien moet de doelgroep dus ‘engaged‘ worden. Community management steekt de kop op. Far beyond digital marketing worden marketingafdelingen verstoord (‘disrupted’) door social media, mobiele technologie, consumer of customer engagement en marketing automation. Om de (potentiële) klant te bereiken en te binden moeten hele andere aanvliegroutes genomen worden. En morgen weer andere.
Ook daar dus een hoop flexibiliteit verwacht van de werknemers…

Dit betekent veel meer voor organisaties en haar werknemers dan we ons misschien realiseren. Het is dus helemaal niet zo gek dat werkgevers graag meer flexibiliteit willen in het ontslagrecht, meer gebruik maken van inhuurkrachten of ZZP’ers.
En het betekent dus dat mensen die zich afsluiten voor verandering, voor ontwikkeling van zichzelf, voor ontwikkelingen in de wereld, het moeilijk gaan krijgen.
Andersom ligt het voor de nieuwkomers. Onderhand geboren met een smartphone. Digitaal tot op het bot. Agile as can be. De generaties zullen elkaar moeten helpen om op de been te blijven. Met elkaar samenwerkend in wisselende vormen (‘gelegenheidswij’) allemaal je eigen doelen halen.

Goed, ik heb dus wat nieuwe denklijnen te pakken. Hopelijk heb ik je een stukje mee kunnen nemen hierin. Je niet teveel afgeleid met alle linkjes naar vorige blogs. Nu mijn boek over persoonlijke ontwikkeling de afronding nadert kan dit onderwerp een mooi tweede boek worden.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Frank

En nu jij!

Als je nog niet uitgelezen bent, er staan nog 350 blogs voor je klaar. En bijna 100 podcasts. Of bestel een van mijn boeken.
Wil je een mailtje krijgen als er een nieuwe blog of podcast online staat en mijn boek ‘En nu jij!’ als ebook ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn update.
Maar van lezen en luisteren alleen kom je niet vooruit. Wil je echt aan de slag? Start dan vandaag nog met mijn coachingsprogramma of schrijf je in voor een training.