Kan een organisatie wel een digitale transformatie doormaken? Om daar achter te komen ben ik op zoek gegaan naar wat deze trend nou eigenlijk inhoudt. De digitale transformatie. Volgens een artikel op Frankwatching ‘dé trend van 2015’. Op CIO.nl wordt het nogal als IT-feestje gezien, waarvoor je een drietal strategieën kunt volgen. Maar wat is nou digitale transformatie? En is het een revolutie, een activiteit, een gevolg of een doel?
Om eens niet direct uit eigen werk te citeren heb ik bij de buren gekeken. CapGemini schrijft dat een transformatie van de organisatie randvoorwaardelijk is om succesvol te zijn in de veranderende wereld door het toenemende gebruik van online services. Een kans om competitief voordeel te realiseren. Accenture heeft het over het inzetten van allerhande technologische snufjes en analytics om, of course, ‘performance’ te ‘deliveren’. Mijn eerste werkgever DigitasLBi helpt haar klanten digitaal te transformeren door de wijze waarop ze zaken doen radicaal te veranderen door het omarmen van creatieve en technologische uitdagingen.
Collega Siebren schreef over de kloksnelheid van ontwikkelingen en dat het nieuwe groot ‘klein’ heet. Zoiets schreef ik (daar komt het eigen werk) eerder dit jaar ook al eens, over ‘disruptive innovations’. In mijn laatste blog op deze website schreef ik over de verschuiving van verantwoordelijkheden die dit met zich meebrengt van CIO naar CMO. En over de nieuwe definitie van klantgerichtheid. Over het weten wat je klant doet.
Als je een mooie definitie van het concept ‘digitale transformatie’ hebt, mail me die dan. Ik kom er niet helemaal lekker uit.
Volgens mij gaat het helemaal niet over technologie. Ook niet over digitalisering.
De digitale transformatie bestaat misschien wel helemaal niet.
Organisaties moeten niet digitaal worden. Integendeel. Ze moeten menselijker worden. ‘Organisaties moeten zich meer gedragen als mens’, die quote pende collega Martijn Baart neer naar aanleiding van een spreekbeurt van collega Hannes van Raaij op Marcom14 afgelopen zomer.
ICT komt steeds dichterbij mensen, wordt steeds meer een onderdeel van ons leven. Met allerhande wearables, Google Glass, virtual reality brillen. Het internet of things verbindt apparaten, ons huis, je auto… De kracht van de telefoon in je hand is ongekend veel groter dan die van je eerste PC. De digitale transformatie gaat over het slim inzetten van al die technologie. Tuurlijk. Gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
De markt is transparant. De klant dichterbij dan ooit.
Wendbaar zijn zodat je je kunt aanpassen op de markt is veel relevanter dan de technologie. En relevant zijn en blijven is een hele kunst. Zoiets schreef ik ook als Salesforce promopraat in een blogje drie weken geleden. Inmiddels ben ik van mijn roze-blauwe wolk afgedaald naar de werkelijkheid. Denk Salesforce weg en het verhaal geldt nog steeds.
En dan is dat punt gekomen om een punt te gaan maken. Normaal gesproken geen punt. Maar nu kom ik er dus niet uit en laat ik ‘m even open.
De digitale transformatie omvat van alles. Ik heb nog niet eens een definitie, laat staan een oplossing. Een organisatie die een digitale transformatie door wil of moet maken staat heel wat te wachten. En misschien is dat het wel. Wendbaarder worden, innovatiever, korter op de bal zitten, klantgerichter worden, transparanter, relevante technologie omarmen, gebruik maken van informatie, luisteren naar de klant. En dat moet dus in je cultuur, je organisatiearchitectuur, je branding, je marketing en je processen terug komen.
Dan sluit ik toch af met de stelling dat ‘een digitale transformatie’ niet bestaat. Wel kan een organisatie een serie ontwikkelingen doormaken en daarmee actueel en relevant blijven. Een evolutionair proces van innovatie. Dan is dat mijn punt.
Punt.
Groet,
Frank