Over hoe je de wereld laat weten wat je wil

Het is alweer drie en een half jaar geleden dat ik mijn boek ‘En nu jij!’ publiceerde. Het boek ontstond door een grote berg bestaande blogs aan elkaar te rijgen en te herschrijven. Maar tussen die blogs schreef ik ook allemaal nieuwe tekst, die ik nooit online heb gepubliceerd. Verborgen schatten. Zonde. Tijd om ze te delen. De komende weken elke zondagochtend een nieuw deel. Schrijf je in voor de blogalert om elke nieuwe post direct in je mailbox te ontvangen.

De afgelopen weken heb ik de inhoud van de eerste drie hoofdstukken (0, 1 en 2) met je gedeeld. Nu tijd voor het eerste deel van hoofdstuk 3: Werk aan je marketing.

Personal branding

De basis staat. Je weet wat je leuk vindt, waar je staat, waar je heen wil, wat je moet doen. Nu kruisjes verzamelen.

Je verdient je kruisjes pas als anderen ook zien dat je wat bereikt hebt. Je moet dus werken aan de marketing van je eigen BV’tje. Een kruisje heb je pas verdiend als je relevante omgeving (je baas, je toekomstige baas, je projectmanager, etc.) het heeft gezien. Ook al ben je er zelf nog zo van overtuigd dat je iets kan of hebt bereikt, als de perceptie van je omgeving anders is, heb je ’m toch niet. Daar komt nog eens bij dat je omgeving pas veel later, of misschien wel helemaal niet doorheeft wat voor jou allemaal heel logisch lijkt. Mensen overschatten veelal hoe duidelijk het is wat zij denken en zien niet in dat iedereen in zijn eigen ‘bubble’ leeft, met eigen gedachten en denkpatronen.[i] Anderen zullen misschien alleen maar mist zien. Een wazig grijs beeld.

Ieder mens is een merk. Juridisch gezien al snel een beschermd merk ook trouwens. De meeste mensen doen hun eigen PR en marketing. Alleen lang niet iedereen doet dat actief. Sterker nog, meestal is men niet eens op de hoogte van het feit dat deze staftaak, naast finance & control (je rekeningen betalen) en inkoop (de boodschappen) bij henzelf ligt. Je moet actief aan je marketing gaan werken. Een helder beeld neerzetten van waar jij voor staat. Bezig met je ‘personal branding’.

Dit doe je door LinkedIn bij te werken, maar vooral door met anderen te praten over wat je doet en wat je hebt bereikt. Ook over waar je naartoe wil.

Nu kan je denken dat je je pas hoeft te ‘branden’ wanneer je actief bent op de arbeidsmarkt, als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Omdat je potentiële nieuwe werkgever je voorafgaand aan je gesprek even googelt. Maar de arbeidsmarkt verandert. Je bent continu in ontwikkeling. Flexibilisering leidt tot individualisering. Of je nou meedoet en zzp’er wordt of niet, van een werknemer wordt steeds meer verwacht dat hij resultaat levert. Kwaliteit gaat voor relatie. In ‘Het Nieuwe Werken’ is sturen op output een randvoorwaarde. Je doet iets omdat je het kan. En je kan het pas als je dat hebt laten zien. Of je mee mag doen aan dat ene gave project hangt wel af van de projectmanager die jou wel of niet aanneemt.

Ontwikkel voor jezelf een pitch. Een pitch als antwoord op de vraag ‘Wat doe jij eigenlijk tegenwoordig?’ of  ‘Wat is jouw ambitie?’ Laat datgene wat jij wil gaan doen een logisch vervolg zijn op dat wat je nu doet en wat je hebt gedaan. Laat de funfactor naar boven komen. Laat het energiek zijn. En dat zou vanzelf moeten gaan. Anders klopt je verhaal niet en moet je terug naar Stap 0.

Personal branding

Marketing, of beter gezegd ‘personal branding’, heb je niet alleen nodig om je verzamelde kruisjes te showen, ook om anderen te laten weten waar je interesses liggen en welke kant je op wil. Als jij scherp hebt wat je wil en je omgeving dat ook herkent, zal je meer kansen krijgen, zullen mensen aan je denken bij dat ene project, zullen ze jou vragen voor die vrijgekomen functie.

Als je je CV maakt, denk dan na over welk probleem je wil oplossen. Waarvoor ben jij nuttig?

Iedereen is in de buurt. Met LinkedIn, maar ook job search sites, is iedereen vindbaar. Jij moet je onderscheiden. Jij moet relevant zijn in de huidige tijd. In de huidige tijd is productie, maar ook kennis geen macht meer. Vernieuwing is macht. Actualiteit. Wendbaarheid.

Weer is het zo dat je het niet alleen hoeft te doen. Naast het spiegelen aan vertrouwde personen kan je ook op zoek gaan naar een sponsor. Een sponsor die er misschien zelf wel wat aan heeft als jij verder komt. Omdat het bevorderen van jouw carrière goed is voor zijn of haar eigen carrière, organisatie of visie. Handige leiders spotten en ontwikkelen talent, omdat ze op die manier een sterk netwerk binnen de organisatie bouwen. Dat betaalt zich terug. Leiders die dit doen, blijken[ii] tevredener over de voortgang van hun eigen loopbaan dan leiders die dit niet doen.

Alles wat je de digitale wereld in slingert kan gevonden worden. Zelfs een groot deel van je afgeschermde informatie. Ga daar dus zorgvuldig mee om. Denk na wat je post. Bedenk wie het zou kunnen zien. Zelfs door niet te branden kan je al een statement maken. Immers, je kan daarmee de indruk wekken dat je niet op de hoogte bent van huidige ontwikkelingen en de heersende trends. Maar ook dat je onafhankelijk bent. Een individualist, misschien. En dat kan weer positief of negatief zijn. Je moet dus kiezen of je dit op deze manier wil.
Denk vanuit de lezer. En dus wat je uit wil stralen. Creëer je eigen merk zoals je bekend wil staan in de markt. Welke markt dat dan ook is.

Natuurlijk positioneer je jezelf altijd net een tandje verder op de lijn dan waar je daadwerkelijk bent. Je wil niet gevraagd worden voor iets dat je al tien keer hebt gedaan, je wil uitgedaagd worden.

Er is een dunne, maar scherpe lijn tussen het beeld van jezelf mooi oppoetsen en liegen. Het gaat er niet om dat je een illusie neerzet van wie je bent, mar dat je de mooiste kant van jezelf laat zien.
Volgende week ga ik hier dieper op in, in het volgende deel van hoofdstuk 3.

Groeten,

Frank

Deze post is onderdeel van hoofdstuk 3 van ‘En nu jij!’. Hier vind je meer informatie over het boek. Kan je niet wachten tot volgende week? Bestel het boek hier direct bij de uitgever, of bijvoorbeeld bij bij bol.com of managementboek. Of stuur me een berichtje, dan verstuur ik ‘m zelf aan je. Of ik kom ‘m brengen.


[i] Youarenotsosmart.com: The illusion of transparency

[ii] Uit het boek: ‘Forget a Mentor, Find a Sponsor’ van Sylvia Ann Hewlett, ISBN 9781422187166

Verder lezen

https://www.bijoeben.nl/2011/05/over-jouw-rol-in-de-branding-ii.html
https://www.bijoeben.nl/2013/03/over-rollen-in-de-branding.html
https://www.bijoeben.nl/2013/03/over-een-frame-in-de-branding.html