Twee weken geleden deelde ik het eerste deel van hoofdstuk 3 van ‘En nu jij!’, over personal branding. Vorige week het tweede deel over hoe je vooral jezelf moet blijven in het vermarkten van jezelf. Nu deel drie van drie uit hoofdstuk 3. Over hoe je constant hetzelfde verhaal moet blijven uitdragen.
Consistentie en congruentie
Onthoud dat er geen regels bestaan voor wat je wel en niet op je CV zet. Laat staan op LinkedIn. Dat geldt voor je functietitel, de werkzaamheden, je nevenactiviteiten (en noem die alsjeblieft anders), de volgorde en natuurlijk het format. Straal uit wat je uit wil stralen, zodat de volgende stap een kwestie van tijd is. Want dat is de enige factor die je niet kunt controleren.
Mensen kiezen voor jou voor een functie, project of taak op basis van je merk. Niet op basis van jou. Want de meeste mensen kennen jou helemaal niet. Hoeveel mensen uit je werkomgeving weten nu werkelijk wat jij wil en kan? Ze kennen je uit dat ene overleg. Of van dat ene project. Maar is dat de persoon die jij wil dat ze kennen?
Door je branding, maar zeker ook door je opstelling en je deelname (of niet) aan projecten, activiteiten of vrijwilligerswerk (en vervolgens daar je branding weer overheen) en daaromheen je uitingen bij het koffieapparaat en in de social media, bouw je je merk en zorg je ervoor dat er op het juiste moment aan je gedacht wordt.
Je moet consistent overal dezelfde boodschap vertellen. Niet op LinkedIn heel zakelijk serieus voor je uit kijken met een maatpak aan en vertellen hoe professioneel je wel niet bent, en vervolgens op Facebook allemaal openbare foto’s plaatsen over hoe hard je wel niet gefeest hebt op vakantie.
Daarnaast is congruentie een tweede voorwaarde. Congruent zijn betekent dat je ook werkelijk handelt naar je waarden. Een strak pak aan doen en vervolgens over informeel en joviaal binnen komen waaien klopt niet. En dat zien mensen. Wil je als merk informeel en benaderbaar zijn, draag dan geen driedelige krijtstreep met stropdas. En ga je voor duurzaam en ecologisch, rijd dan geen Amerikaanse benzineslurper.
Houd jezelf aan je eigen waarden. Uit jezelf op diezelfde manier en je merk gaat voor je werken. Maar denk nou niet dat je na een paar LinkedIn posts gebeld wordt voor je droombaan. Wel zal er eerder positief gereageerd worden als je zelf aan de deur klopt.
En of je het nou wil of niet: zo werkt het. Je bent een merk. Geen persoon. Aan jou de taak deze zo goed mogelijk op elkaar uit te lijnen en juist die delen die jij relevant vindt in de spotlight te zetten.
Vraag mensen om je heen wat ze sterk aan je vinden. Hoe ze jou zien. Wat volgens hen jouw unieke bijdrage is. Kom erachter in hoeverre het beeld dat jij wil neerzetten overeenkomt met hoe mensen jou zien.
Het helpt om je merk kort en bondig te formuleren en ook in je uitingen en gedrag door te laten klinken. Mensen houden van simpel. Maak een soort ‘slogan’ van een woord of drie. Hoe meer je deze gebruikt, hoe meer anderen, maar ook jezelf, erin gaan geloven.
Zo. Je doelen zijn helder, je plan is gemaakt, je marketing is op orde. Tijd voor Stap 4. Tot volgende week.
Groeten,
Frank
Deze post is onderdeel van hoofdstuk 3 van ‘En nu jij!’. Het boek is te bestellen in mijn shop. Nog mooier is het natuurlijk om in actie te komen en je in te schrijven voor een webinar of training, of mijn online ontwikkelprogramma ‘En nu Online!‘