Zoals ik eerder al schreef: Technologie verandert de maatschappij voorgoed. De gevolgen voor organisaties zijn merkbaar. Maar de tegenbeweging is er ook al. In maart 2011 schreef ik hier al over trouwens.
De consument heeft macht. De strijd om de consument wordt tegenwoordig gevoerd op Facebook. De consument bepaalt steeds directer de strategie van bedrijven. Dit betekent dat bedrijven steeds wendbaarder moeten worden om zich aan te kunnen passen aan de grillige klantwensen. Dat betekent ook dat bedrijven steeds klantgerichter moeten worden om die klantwensen op te pikken. Steeds meer functies binnen organisaties worden daarom klantgericht.
Dit effect wordt versterkt door de laagconjunctuur. Er is weinig geld te besteden, dus alles dat uitgegeven wordt, moet direct bijdragen aan externe omzet. Waarom zou je het anders doen? En het moet natuurlijk allemaal niet al te lang duren voordat het rendeert.
De stand van de techniek helpt ons om alle ondersteunende processen te automatiseren. En anders kan je het altijd nog outsourcen. De productielijnen naar China, de IT naar India. Wat resteert is een marketingmachine met een verkoopkanaal. Direct in contact met de klant. Toegevoegde waarde leveren.
Dit heeft gevolgen voor de banen die beschikbaar zijn in Nederland. Account management, marketing, projectmanagement, contractmanagement, servicemanagement, delivery management. Weten wat de markt wil. Strategie bijschaven. Verkopen. Het aansturen van offshoreteams.
Interessant. Moeten we onze jeugd hierop attenderen? Moeten zij zich anders gaan oriënteren op de arbeidsmarkt? Andere opleidingen gaan kiezen? Of is de kip het ei? De consument dat zijn wij. En zij zijn het zeker. Met z’n allen bepalen wij de strategie van de bedrijven in Nederland.
Van de andere kant zijn wij ook die organisaties. Wij vervullen die rollen. En ook daar hebben we steeds meer directe invloed.
Neem plaats aan die directietafel en bepaal mee! Ik kan in ieder geval één item van mijn things to do-lijstje strepen.
Groeten,
Frank