Vertrouwen kost niks. Het is niet te koop. Het heeft enorm veel waarde. En iedereen wil het krijgen, maar niet zomaar geven.
Ieder bedrijf wil het vertrouwen winnen van de klant. In de huiskamer binnen dringen. Een band opbouwen. Een experience neerzetten. Een gevoel bereiken.
Marketing doen we niet meer multichannel of cross-channel, maar het moet omnichannel. Je moet overal tegelijk zijn en de consument bepaalt via welk medium hij zijn informatie ophaalt. Social media spelen hier een belangrijke rol in. Niet doordat bedrijven timelines vol duwen met reclameboodschappen. Nee, het moeten juist de consumenten zelf zijn die de reclame maken. Door positief te zijn over een product. Dat kan je laten gebeuren, door gewoon hele goede producten te hebben. Maar je kunt het ook arrangeren.
Mensen laten zich steeds minder overtuigen door reclame, maar gaan steeds meer af op wat aansluit bij hun kernwaarden. Ze willen een merk dat nu past bij hoe ze zich nu voelen. Die experience is dus belangrijk, maar die gaat bij iedereen om andere waarden. Hierbij laten ze zich beïnvloeden door hun peers. Vrienden, collega’s en familie. De jonge generatie gaat voor duurzaam en verantwoord, maar ook voor vooruitstrevend en modern. Niet zomaar voor prijs en natuurlijk al helemaal niet voor locatie. Echtheid en consistentie zijn essentieel.
Het is de kunst ‘echt’ te blijven. Om echt te zijn. Social media en online reviews prikken binnen no time door verkooppraatjes heen.
Wil je dus als organisatie dat je je (potentiële) consumenten bereikt, zul je meer moeten doen dan alleen maar een tijdslot kopen tijdens ‘Goeie Tijden’. Wil je vertrouwd worden door je klanten zul je op alle kanalen de juiste boodschap paraat moeten hebben, zodat de omnivore consument zich van de juiste informatie kan voorzien als hij daar aan toe is. En daarmee aan de slag als hij dat wil. En er dan ook nog eens mee kan stoppen en dan via een ander kanaal er mee verder gaan.
Het aanpassen van je boodschap aan de specifieke consument is aan te raden. Het is geen geheim dat Google iedere zoeker andere zoekresultaten voorschotelt op basis van zijn browsegeschiedenis. De techniek is er klaar voor om dit ook te doen als je niet Google bent.
Marketing, techniek en data komen bij elkaar in een spannende drie-eenheid die de wereld sneller doet draaien. Dit leidt tot nieuwe diensten en nieuwe functies. Aan ons als dienstverlener de uitdaging dan weer het vertrouwen te winnen van organisaties die het vertrouwen van hun klanten willen winnen om ze daarbij te helpen.
Groeten,
Frank