Over waarom bedrijven eigenlijk niet bestaan

Denk eens aan het leukste bedrijf waar je ooit werkte. En aan het minst leuke. En bij welke winkel kom je het liefst? En waar liever niet? En is er een winkel waar je liever niet komt, maar waar je toch heen gaat omdat ze een product hebben dat je toch nodig hebt?

Wat maakt nou het verschil? De mensen die er werken!

Ik heb weer een nieuw stokpaardje. Bedrijven bestaan niet. Zij zijn enkel een bij elkaar georganiseerde hoeveelheid individuen. Een organisatie.

Maar wat betekent dat? Best veel.

Als bedrijven niet bestaan, bestaan klanten ook niet.
Ik heb vanuit mijn rol contact met een aantal klanten. Een aantal daarvan zijn echt goeie klanten. Daar hebben we een goede relatie mee. Maar ‘we’ hebben helemaal geen relatie met ‘de klant’. Ik heb een relatie met een aantal mensen binnen die organisatie. Buiten dat handjevol mensen kent helemaal niemand mijn werkgever en van mijn werkgever kent niemand een medewerker van die klant. OK, natuurlijk doe ik het niet alleen, hebben we ook mensen daar die projecten doen, maar het gaat om mijn punt.

Als bedrijven niet bestaan, bestaan leveranciers ook niet.
Mijn werkgever (bestaat ook niet) heeft geen relatie met leveranciers. Ik heb een relatie met mensen die onderdeel zijn van een organisatie. Met die individuele mensen doe ik zaken. Omdat ik ze vertrouw.

Als bedrijven niet bestaan, bestaan afdelingen ook niet. Dat zijn subgroeperingen van individuen.

Mensen die iets met elkaar delen en van elkaars kennis gebruik maken, samen iets creëren door handelingen simultaan uit te voeren, elkaar te supporten en te backuppen en een manager delen om hen te stimuleren in hun ontwikkeling.

Als bedrijven niet bestaan, hebben de individuen elkaar blijkbaar nodig om iets te bereiken.
Zij hebben zich georganiseerd om gezamenlijk individuele doelen te bereiken. Zij hebben zich verenigd met individuen die dezelfde doelen nastreven om met synergie meer te bereiken. Ze werken samen in een ‘gelegenheidswij’. De individualisering bestaat overal, maar betekent niet dat we allemaal ZZP’ers zijn of willen zijn.

Als bedrijven niet bestaan, krijgen projecten andere doelen.
Projecten moeten geen deliverables opleveren, maar een groep individuele eindgebruikers tevreden stellen. En de individuen uit de stuurgroep, met de individuele opdrachtgever blij maken. In een gelegenheidswij van samenwerkers en saboteurs.

Als bedrijven wel zouden bestaan, zou de koers niet wijzigen als er een nieuw individu als bestuurder komt.
Iedere nieuwe CEO of directeur heeft eigen ideeën en zal deze laten gelden in de koers van de organisatie. En dat geldt ook in alle andere lagen van de organisatie.

Als bedrijven wel zouden bestaan, zouden aanbestedingen en offertes beoordeeld worden op… ja… waarop eigenlijk? Op prijs/kwaliteitverhouding? En wat is kwaliteit dan? Dat is maar net wat die inkoper of andere beslisser daar van denkt. En hoeveel vertrouwen hij heeft in diegene die offerte bij hem heeft ingeleverd. Of die groep individuen die die klus moet klaren die klus ook aankan in de ogen van de beslisser.

Maar als bedrijven niet bestaan, bij wie werk je dan?

Je werkt samen met mensen waar je wat aan hebt. Die je vertrouwt. Die bijdragen aan jouw doelen. Waar je je aan op kunt trekken. Of waar je bovenuit kunt stijgen. Met mensen die jou vertrouwen. Mensen die hetzelfde denken als jij. Dat zijn mensen ‘van jouw soort’. ‘OSM’, zoals men dat in de Quote pleegt te noemen.

Het maakt ook helemaal niet uit of je nou ‘zaken doet’ met een collega, een klant of een leverancier. Als je echt goed zaken wilt doen, werk je samen. Help je ook daar elkaars doelen te bereiken.
Je vormt een gelegenheidswij met individuen op deze planeet. In welke vorm hij of zij zich dan ook al dan niet met anderen georganiseerd heeft.

En daarbij kun je je heel goed thuis voelen bij een organisatie of in een winkel, bij die samengestelde groep individuen. Je kunt zelfs van een merk houden. Dat is helemaal niet gek.

Of je nou een advies geeft, iets verkoopt of leiding geeft, als je elkaars doelen kent en die met elkaar kunt verenigen, gebeuren er mooie dingen en kom je allebei verder.

En als je jezelf wilt ontwikkelen moet je dus zelf individuen op gaan zoeken die jou daar bij kunnen helpen.

Daar heeft een ´bedrijf´ helemaal niets mee te maken.

Groeten,

Frank

17 berichten

  1. Pingback: Over het belang van creativiteit in organisaties - WIN

  2. Pingback: Over het belang van creativiteit in organisaties – Bij Oeben

  3. Pingback: Over waarom ik niet geloof in verandermanagement – Bij Oeben

  4. Pingback: Over grip op de verandering – Bij Oeben

  5. Pingback: Over mijn haat-liefdeverhouding met Agile – Bij Oeben

  6. Pingback: Over samenwerken en wat ik daarvan vind – Bij Oeben

  7. Pingback: Over succesvol worden door je eigen rol te spelen in het heden – Bij Oeben

  8. Pingback: Over waarom verstorende innovaties verstoord worden – Bij Oeben

  9. Pingback: Over een geluksmodel dat iedere organisatie zou kunnen gebruiken – Bij Oeben

  10. Pingback: Over het nieuwe normaal – Vaartmakers

  11. Pingback: Over waarom iedereen mijn training moet volgen – Bij Oeben

  12. Pingback: Over hoe je als organisatie succesvol kunt zijn (met hulp van een beetje pixie dust) – Vaartmakers

  13. Pingback: Over hoe je je mensen binnen houdt en in beweging komt – Vaartmakers

  14. Pingback: Over hoe je je mensen binnen houdt en in beweging komt – Bij Oeben

  15. Pingback: Over hoe je als organisatie succesvol kunt zijn (met hulp van een beetje pixie dust) – Bij Oeben

  16. Pingback: Over het nieuwe normaal – Bij Oeben

  17. Pingback: Over een leven lang leren en waarom dat geen luxe is – Bij Oeben

Geen commentaar mogelijk.