Over vijf ontdekkingen uit mijn Agile zoektocht

Over vijf ontdekkingen uit mijn Agile zoektocht

De afgelopen maanden schreef ik mijn derde boek. Want ik had toch weinig te doen. Al langer speelde ik met het idee om mijn inzichten die ik heb vastgelegd in mijn boeken ‘En nu jij!’ en ‘En nu echt!’ op te schrijven in organisatiecontext. Met deze boeken help ik jou om meer te doen wat jij leuk vindt, meer waarde toe te voegen en meer resultaat te bereiken. De laatste jaren (al is het bijvoeglijk naamwoord ‘laatste’ bijna niet meer van toepassing) kwam ik steeds vaker in aanraking met vormen van Agile werken en bovendien kwam ik er steeds meer achter dat mijn werk en mijn visie op werken hier heel goed bij aansluiten. Ik heb het lang ontkend, maar uiteindelijk omarmd: ik predik Agile. Dus daarom: ‘En nu Agile!’ als titel van mijn derde boek. Dinsdag gaf ik een boekpresentatie (die kijk je hier terug) waarin we aan de hand van stellingen en vragen op zoek gingen naar nieuwe kennis...
Lees meer
Over de digitale transformatie: een combinatie van harde en zachte ontwikkelingen

Over de digitale transformatie: een combinatie van harde en zachte ontwikkelingen

Digitale transformatie gaat over het totaal van veranderingen die organisaties (en de mensen daarin) moeten doormaken om in de huidige markt relevant te blijven. De markt eist kwaliteit, service, snelheid en efficiency. De primaire driver om achter de digitale transformatie aan te gaan is de toenemende digitalisering. Deze ontwikkeling biedt kansen en mogelijkheden, maar ook bedreigingen en verwachtingen. Met de verschuiving naar online is er meer transparantie, meer direct contact. Dit betekent een shift in focus. En het moet sneller, want de klant klikt zo door naar de volgende. Alle kennis ligt op straat, ook het aanbod van de concurrent. Dus je moet wendbaar zijn om snel te kunnen schakelen. En efficiënt werken om de kosten binnen de perken te houden. Maar alles heeft invloed op alles. Je kunt niet een ding veranderen en verwachten dat al het andere gelijk blijft. Het moet integraal. Lees verder bij P&O Partner! https://popartner.nl/blog/digitale-transformatie-combinatie-harde-en-zachte-ontwikkelingen/ Shop nu ...
Lees meer
Over je baan boetseren in de juiste vorm

Over je baan boetseren in de juiste vorm

Vorige week kon je lezen over het gras van de buren. Over hoe je niet meteen als een wilde op allerlei vacatures moet duiken bij andere bedrijven. Aan deze kant van de schutting kan het gras ook groen zijn. Je kunt gaan 'jobcraften': sleutelen aan je baan. Wat is dat en hoe werkt het? Ik leg het je uit. Jobcrafting In je achtertuin kun je aan de slag gaan om je huidige baan net dat tikkeltje interessanter te maken. Om net dat vierde klaverblaadje te scoren. Er ligt veel meer voor het oprapen dan je denkt, maar dan moeten de handjes wel uit de mouwen. ‘Jobcrafting’, of ‘baanboetseren’ houdt in dat je werkt aan het kneden van je baan, zodat deze (beter) aansluit bij je ontwikkeling, je wensen, je vaardigheden, zodat je dus blijer bent met je baan en je niet van baan hoeft te veranderen. Je baan groeit met je mee. Scheelt een hoop gedoe en je maakt toch meters. Pak je wolk en je klavertje er eens...
Lees meer
Over creativiteit binnen Agile

Over creativiteit binnen Agile

Creativiteit gaat over het bedenken van nieuwe dingen. Liefst dingen die niemand ooit eerder bedacht. Zelfs dingen die niet mogelijk werden geacht in ‘de box’ van de denkpatronen van mensen. Dat geeft een concurrentie-voordeel. In ‘En nu echt!’ heb ik al een flink hoofdstuk gewijd aan creativiteit en outside the box denken. Dat ga ik hier niet herhalen. Wel benadruk ik hier dat creativiteit pas werkt als het opgezocht wordt. Als er tijd genomen wordt om de gedachten eens de vrije loop te laten. Ik schreef al een blog over het belang van creativiteit in organisaties.Onder druk zijn mensen niet creatief. Een team dat helemaal tot de nok volgestopt wordt met werk, komt niet met de beste oplossing aan het einde van de sprint. In het Agile Manifesto, en ook binnen Scrum wordt die oplossing ‘working software’ genoemd, maar het is helemaal niet zo dat Agile alleen maar werkt binnen de IT. Integendeel. Dat is waar het bedacht is, omdat...
Lees meer
Over de vraag of je volgende kans niet in je achtertuin ligt

Over de vraag of je volgende kans niet in je achtertuin ligt

De afgelopen maanden leidde ik je vanaf de Aanleiding door hoofdstukken 0 tot en met 3 van 'En nu jij!' Net als in de training 'En nu jij!' zeg ik ook nu: het is tijd om wat concreter te worden en te gaan beginnen. Maar eigenlijk zit het werkelijke begin pas helemaal aan het eind. Als je je niet meer richt op de theorie, maar werkelijk in actie komt.Als je weet wat je wil, hoe je dat wil en in wat voor omgeving je dat wil, dan kan je op zoek gaan. Maar waar begin je met zoeken? Het gras van de buren Je hoeft niet altijd ver weg om mooie dingen te zien. Wolken hangen soms lager dan je denkt. Ook binnen je huidige omgeving valt vaak genoeg te beleven. Kijk daarom eerst in de eigen achtertuin, voordat je over schuttingen gaat kijken. Staar je niet blind op een deur die gesloten blijft, maar kijk om je heen naar een deur die open staat.Heleen Keller We...
Lees meer
Over het ontstaan van ‘En nu Agile!’

Over het ontstaan van ‘En nu Agile!’

De afgelopen jaren heb ik mij beziggehouden met het leuker maken van werk en het veranderen naar een werkwijze waarin teams focussen op elke dag een beetje beter worden. Ik doe dit als trainer en coach en richt mij op drijfveren, motivatie, gedrag en samenwerking. Hierin maak ik gebruik van de kennis en inzichten die ik heb vastgelegd in mijn boeken ‘En nu jij!’ en ‘En nu echt!’. Met deze boeken help ik jou om meer te doen wat jij leuk vindt, meer waarde toe te voegen en meer resultaat te bereiken. Dat is ook waar mijn trainingen zich in eerste instantie op richtten. Ondertussen was ik ook als manager verantwoordelijk voor teams en afdelingen waarmee we werkten aan gezamenlijke doelen. Steeds meer ging ik mij richten op het inzetten van talent, het naar boven halen van de onderlinge perspectieven en de verschillen daartussen, en het identificeren van de belemmeringen die succesvol samenwerken, maximale waarde leveren en werkplezier tegenwerken. Om vervolgens...
Lees meer
Over hoe je hetzelfde verhaal moet blijven vertellen

Over hoe je hetzelfde verhaal moet blijven vertellen

Twee weken geleden deelde ik het eerste deel van hoofdstuk 3 van 'En nu jij!', over personal branding. Vorige week het tweede deel over hoe je vooral jezelf moet blijven in het vermarkten van jezelf. Nu deel drie van drie uit hoofdstuk 3. Over hoe je constant hetzelfde verhaal moet blijven uitdragen. Consistentie en congruentie Onthoud dat er geen regels bestaan voor wat je wel en niet op je CV zet. Laat staan op LinkedIn. Dat geldt voor je functietitel, de werkzaamheden, je nevenactiviteiten (en noem die alsjeblieft anders), de volgorde en natuurlijk het format. Straal uit wat je uit wil stralen, zodat de volgende stap een kwestie van tijd is. Want dat is de enige factor die je niet kunt controleren. Mensen kiezen voor jou voor een functie, project of taak op basis van je merk. Niet op basis van jou. Want de meeste mensen kennen jou helemaal niet. Hoeveel mensen uit je werkomgeving weten nu werkelijk wat jij wil en kan? Ze kennen je...
Lees meer
Over wat er gebeurt Bij Oeben: Update Juni 2020

Over wat er gebeurt Bij Oeben: Update Juni 2020

Schrijf je in voor de update, dan krijg je deze voortaan per mail. De kop is eraf! Mijn eerste maand als ondernemer is voorbij gevlogen en we zijn alweer bijna halverwege maand twee. De drukpersen draaien, de webshops zijn gevuld. Mijn derde boek is uit: 'En nu Agile!' Ergens tussen heel normaal en onrealistisch dat ik nu al drie boeken op mijn naam heb staan! In dit derde boek neem ik je mee in mijn haat-/liefdeverhouding voor Agile. Op Ennuagile.nl lees je er meer over. Bestel je daar, dan krijg je van mij een gesigneerd exemplaar thuisgestuurd (of je bestelt bij bol.com of managementboek). Op 30 juni vier ik de lancering van 'En nu Agile!' met een online boekpresentatie bij de BPUG. Ik zou het leuk vinden als je er bij bent! Inschrijven doe je hier.Wat ben ik trots op de eerste deelnemers aan het online programma. Ze hebben hun doelen scherp en gaan nu bezig met hun remmingen. Mooi om te zien hoe zij, op compleet verschillende wijze, zijn gestart en helemaal los komen. Ik gaf een tof webinar voor TenneT...
Lees meer
Over hoe je jezelf blijft in de branding

Over hoe je jezelf blijft in de branding

Het is alweer drie en een half jaar geleden dat ik mijn boek 'En nu jij!' publiceerde. Het boek ontstond door een grote berg bestaande blogs aan elkaar te rijgen en te herschrijven. Maar tussen die blogs schreef ik ook allemaal nieuwe tekst, die ik nooit online heb gepubliceerd. Verborgen schatten. Zonde. Tijd om ze te delen. De komende weken elke zondagochtend een nieuw deel. Schrijf je in voor de blogalert om elke nieuwe post direct in je mailbox te ontvangen. Vorige week was het eerste deel van hoofdstuk 3 aan de beurt, over personal branding. Nu het tweede deel over hoe je vooral jezelf moet blijven in het vermarkten van jezelf. Volgende week deel drie van drie uit hoofdstuk 3. Blijf jezelf Het moge duidelijk zijn. Het is nu al hard werken. Onthoud de basisregels uit Stap 0. Daarnaast is het belangrijk dat je bij iedere stap niet alleen lol hebt, maar ook jezelf blijft. Zoals de mate van inzet van je marketingtools zorgvuldig gekozen moet...
Lees meer
Over hoe je de wereld laat weten wat je wil

Over hoe je de wereld laat weten wat je wil

Het is alweer drie en een half jaar geleden dat ik mijn boek 'En nu jij!' publiceerde. Het boek ontstond door een grote berg bestaande blogs aan elkaar te rijgen en te herschrijven. Maar tussen die blogs schreef ik ook allemaal nieuwe tekst, die ik nooit online heb gepubliceerd. Verborgen schatten. Zonde. Tijd om ze te delen. De komende weken elke zondagochtend een nieuw deel. Schrijf je in voor de blogalert om elke nieuwe post direct in je mailbox te ontvangen. De afgelopen weken heb ik de inhoud van de eerste drie hoofdstukken (0, 1 en 2) met je gedeeld. Nu tijd voor het eerste deel van hoofdstuk 3: Werk aan je marketing. Personal branding De basis staat. Je weet wat je leuk vindt, waar je staat, waar je heen wil, wat je moet doen. Nu kruisjes verzamelen. Je verdient je kruisjes pas als anderen ook zien dat je wat bereikt hebt. Je moet dus werken aan de marketing van je eigen BV'tje. Een kruisje heb je...
Lees meer